Marcin Sypniewski: Kierowcy tradycyjnie już zostaną wykorzystani do zwiększenia dochodów budżetowych

Marcin Sypniewski: Kierowcy tradycyjnie już zostaną wykorzystani do zwiększenia dochodów budżetowych

Marcin Sypniewski: Minister Morawiecki tym razem postanowił zająć się kierowcami. Projekt zmiany ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym opublikowany na stronie Ministerstwa Rozwoju zakłada możliwość utworzenia w centrach 16 największych miast śródmiejskich stref parkowania. W strefach tych będzie można pobierać opłaty przez siedem dni w tygodniu, będą one mogły być także trzykrotnie wyższe niż dotychczas. Oznacza to, że za pierwszą godzinę parkowania kierowcy będą mogli zapłacić nawet 9 złotych.

Ustawa pogarsza znacznie sytuację kierowców, którym w ostatnim czasie sądy umożliwiły bezpłatne parkowanie w soboty. Należy przypuszczać, iż samorządy wyrażające zadowolenie z proponowanych rozwiązań szybko skorzystają z nowych możliwości i podwyższą opłaty za parkowanie w strefie śródmiejskiej oraz wprowadzą opłaty w weekendy i święta.

Zwolennicy rozwiązań powołują się na konieczność ochrony powietrza przed zanieczyszczeniem oraz zapewnienia większej ilości miejsca dla rowerzystów i pieszych. Te ambitne plany kopiowane z państw Europy Zachodniej są jednak nie do przyjęcia aktualnie w dużych polskich miastach. Brakuje dużych bezpłatnych parkingów na obrzeżach centrum, na których można pozostawić swój samochód. Niedoskonała wciąż jest także infrastruktura rowerowa, jak również opanowana przez niewydolne spółki komunalne komunikacja miejska. Panujące w Polsce warunki klimatyczne również nie sprzyjają planom Ministerstwa, gdyż ciężko sobie wyobrazić stałe podróżowanie rowerem zimą.

Poza tym, np. w Bydgoszczy w weekend nie ma problemów z miejscami do parkowania zatem pobieranie za nie opłat będzie tylko wspomagało budżet, nie pomoże w żadnej rotacji. Proponowane rozwiązania z pewnością nie zapobiegną zjawisku pustych centrów wielkich miast – część rodzin bowiem zamiast płacić za parkowanie w weekend może udać się do galerii handlowych oferujących bezpłatne parkingi. Ci natomiast, którzy i tak przyjadą do centrum nie wybiorą ze wskazanych wyżej względów komunikacji miejskiej ani roweru tylko zaparkują za większą niż dzisiaj stawkę.

Pewny jest jeden efekt zwiększenia opłat za parkowanie w strefach śródmiejskich – znaczny wzrost obciążeń dla kierowców. Kierowcy tradycyjnie już zostaną wykorzystani do zwiększenia dochodów budżetowych.

 

Marcin Sypniewski jest prezesem regionu Kujawsko-Pomorskiego partii Wolność.